Wenen van

13 tot 17 augustus 2014

Het Kunsthistorisches Museum in Wenen was in 2014 het doel van onze Van Eycktrip.


Daar hangt het schilderij van kardinaal Albergati, wiens zilverstifttekening we drie jaar eerder hadden kunnen bewonderen in het Kupferstichkabinett in Dresden. Maar ook het geschilderd portret van goudsmid Jan de Leeuw bevindt zich in ditzelfde museum in Wenen. Beide werken behoren tot de topstukken van Jan Van Eyck. We werden er rondgeleid door Dr. Guido Messling, die we samen met Dr. Stephan Kemperdick in februari 2013 op het colloquium "De weg naar Van Eyck" in Rotterdam hadden ontmoet. We kregen zelfs uitzonderlijk de achterkant van het Albergati-schilderij te zien op voorwaarde dat we er niets over zouden publiceren. Ook de thesis dat de man op het schilderij niet Albergati zou zijn, krijgt heden ten dage bij de experts meer en meer belangstelling. Wie het dan wel zou zijn, blijft dan een groot vraagteken. Een mooi item voor een lezing in Maaseik?

De collectie van het Kunsthistorisches Museum is quasi onuitputtelijk: Van Eyck, Memling, Van der Weyden, Rubens, Jordaens, Van Dijck, Brueghel. De Habsburgers hebben vroeger blijkbaar heel Vlaanderen leeggeplunderd. Dat we ons die vijf dagen in Wenen niet verveeld hebben, spreekt voor zich. Het ene hoogtepunt volgde het andere op: Maria Hemelvaart in Klosterneuburg, het Belvédère, de Karlskirche, het Weense Secessionsgebouw, een Mozart concert in de Musikvereinssaal en de afsluiter in de Bierklinik.

Foto's: Kupferstichkabinett Dresden